Beretning for 2014

Beretning for Enhedslisten Vanløse 2014

Året har været det første år efter opsplitningen mellem Enhedslisten Brønshøj-Husum og Enhedslisten Vanløse. Året har derfor også båret præg af dette. Helt praktisk startede vi først afdelingsarbejdet med en stiftende generalforsamling i marts, hvilket resulterede i at der var lidt kortere tid til at planlægge nogle af årets aktiviteter – særligt 1. maj og delegeretvalg til årsmødet. Derudover har året budt på et valg til EU-parlamentsvalget i foråret.

Mødeaktivitet

Offentlige møder og arrangementer
I 2014 blev afholdt 1 offentligt møde og afdelingen har været medarrangør af 2 offentlige arrangementer. Det afgående arbejdsudvalgt har planlagt et offentligt møde, som dog ikke nåede at blive afholdt inden generalforsamlingen.

Skt. Hans
Den 23. juni blev der traditionen tro afholdt det årlige Sankt Hans arrangement i Utterslev Mose. Arrangementet var et samarbejde mellem Enhedslisten i Brønshøj-Husum, Enhedslisten Vanløse, Gladsaxe og Nordvest. Planlægning og afholdelse af samt økonomi i forbindelse med arrangementet blev varetaget af en forening med repræsentanter fra afdelinger.
Til årets Sankt Hans arrangement var der børnebål med snobrød, voksenbål og boder hvor man kunne købe alt fra grillpølser, majs, popcorn, kage, kaffe, øko sodavand og øl til forskelligt merchandise.

Alt i alt havde de fremmødte en hyggelig aften med skønt vejr, gode taler, musik, sang og dans. Enkelte gav dog udtryk for, at der var alt for lidt mad. Til næste Sankt Hans kan afdelingen godt bruge flere aktivister til at hjælpe til på selve dagen – især til oprydning. Det var Sankt Hans gruppen, der varetog det meste af oprydningen.

EU-parlamentsvalg
Enhedslisten Vanløse afholdte et offentligt valgmøde om patentdomstolen tirsdag den 20.maj i Kulturstationen i Vanløse. Til mødet var der et indledende oplæg om hvad står der i EU’s direktivet om patentdomstolen v. Michael B. Lauritsen, cand. mag. Oplysningsforbundet DEO. Efterfølgende var der oplæg om holdningen til patentdomstolen fra Per Clausen folketingsmedlem for Enhedslisten og Jan Simonsen, patentagent hos patentbureauet Inspicos A/S. Mødet var velbesøgt, primært af medlemmer fra Vanløse, men også fra Brønshøj og Rødovre og enkelte ikke-medlemmer.

Krystalnatarrangement på Vanløsetorv
Gennem nogle år har vi, dog med ujævne mellemrum, haft et samarbejde med de lokale afdelinger af Socialdemokratiet og SF om at arrangere fordemo. til den store demo på Gammel Torv/Nytorv. i 2014 deltog vi igen i arrangementet. Charlotte Lund (medlem af BR) talte på vegne af Enhedslisten. Der var ca. 20 fremmødte. Arrangementet var forinde annonceret i de lokale aviser og omtalt i Vanløse lokalavis ugen efter. Samtidig med arrangementet havde Enhedslisten København arrangeret et større krystalnatsarrangement på Dronning Louisesbro på Nørrebro. Det kan overvejes om det er hensigtsmæssigt at fortsætte med det lokale arrangementer og i stedet helhjertet støtte op om et lidt større fællesarranegement.

Medlemsmøder
Der er afholdt 10 medlemsmøder, med forskellige emner som; lokalpolitik, sexkøbsforbud, palæstina, finanslov, samt møde om urafstemning og en byvandring. Der har været mellem omkring 10 deltagere ved de almindelige medlemsmøder. Dog var mødet omkring lokalpolitik meget sparsomt besøgt med kun et medlem udover de tilstedeværende fra arbejdsudvalget.
På baggrund af de meldinger, der var ved generalforsamlingen 2014 besluttede arbejdsudvalget, at holde fast i at holde et større arrangement om morgenen 1. maj. Derfor blev der arrangeret i morgenmøde med morgenbuffet på Hyltebjerggård. Mødet var ikke offentligt som året før. Det skyldes at arbejdsudvalget konstaterede at der i 2014 kun kom medlemmer. Derfor valgte arbejdsuvaæget at spare på udgifter til annoncering og plakater. Til mødet havde arbejdsudvalget valgt at sætte fokus på det nært forstående EU-parlamentsvalg. Der var taler fra Ulrik kohl (BR), Jean Thierry (Folkebevægelsen mod EU), og Monica Topsøe-Jensen (SUF). Der var ca. 30-40 deltagere. Som en del af opdelingen af Enhedslisten Brønshøj Vanløse blev det besluttet, at de nye afdelinger skulle bestræbe sig på at inddrage og samarbejde om arrangementer. I den ånd inviterede vi også Enhedslisten Brønshøj-Husum med til 1. maj arrangementet. Arrangementet fungerer godt, og i anledning af et valgår kunne det måske overvejes at gøre det offentligt igen i år.

De afholdte medlemsmøder har været:
• Urafstemning og delegeretvalg – 9. april
• 1. maj-morgenmad – 1. maj
• Lokalpolitik – 16. juni
• Byvandring – 5. september
• Palæstina/budgetforlig i KBH – 24. september
• Palæstina/Finanslov – 27. oktober
• Sexkøbsforbud/delegeretvalg – 12- november
• Finanslov – 25. november
• Valgkamp – 17. februar
• Generalforsamling – 21. februar

Parlamentsvalg

Enhedslisten besluttede på årsmødet i 2013, at vi fortsat ville støtte Folkebevægelsen mod EU i forbindelse med valget til EU-parlamentet d. 25. maj 2014 i stedet for selvstændig opstilling. Enhedslisten Vanløse besluttede på generalforsamlingen, at vi aktivt ville føre valgkamp for Folkebevægelsen mod EU for at styrke den progressive EU-modstand. Derfor opfordrede afdelingen vores medlemmer til at stemme på Folkebevægelsen mod EU samt at føre kampagne for Folkebevægelsens internationalistiske og progressive EU-modstand. Arbejdsudvalget vedtog, at Morten Vestergaard skulle stå for kontakten til Folkebevægelsen mod EU og være tovholder for valgkampen i bydelen.

Samarbejdsudfordringer

Folkebevægelsen mod EU har ikke nogen afdeling i Vanløse men hører under Brønshøj. Derfor afholdt arbejdsudvalget inden valgkampen gik i gang et møde med repræsentanter for Folkebevægelsen mod EU i Brønshøj for at drøfte den kommende valgkamp i Vanløse. Det var tydeligt, at repræsentanterne fra Folkebevægelsen mod EU i Brønshøj gerne ville overgive ansvaret for valgkampen i Vanløse til Enhedslisten Vanløse. At Folkebevægelsen mod EU’s repræsentanter ligesom fralagde sig ansvaret for Vanløse vanskeliggjorde samtidig koordinationen og samarbejdet i forhold til planlægning af aktiviteter i forbindelse med valgkampen, da vi var afhængige af Folkebevægelsen mod EU’s aktivister. Samarbejdsproblemerne resulterede også i, at vi ikke fik kontakt til samtlige medlemmer af Folkebevægelsen mod EU i Vanløse.

Opsætning af valgplakater

Fredag d. 2. maj 2014 var der opsætning af plakater til EU-parlamentsvalget samt folkeafstemningen om EUs patentdomstol. Vi hæng 200 valgplakater op i Vanløse i løbet af aftenen og natten. 6 seje aktivister fra Enhedslisten og Folkebevægelsen mod EU mødte op for at hjælpe til med at hænge valgplakater op.

Gadeuddelinger

Enhedslisten Vanløse arrangerede 9 forskellige gadeuddelinger ved stationer eller supermarkeder under valgkampen. Fremmødet af aktivister til uddelingerne var ikke imponerende.

Husstandsomdeling af Folkebevægelsen mod EU’s valgaviser

Under valgkampen fik Enhedslisten Vanløse i samarbejde med aktivister fra Folkebevægelsen mod EU husstandsomdelt ca. 15.000 valgaviser.

Offentligt møde om patentdomstolen

Enhedslisten Vanløse afholdte et offentligt valgmøde om patentdomstolen tirsdag den 20. maj i Kulturstationen i Vanløse. Til mødet var der et indledende oplæg om, hvad der står i EU’s direktiv om patentdomstolen v. Michael B. Lauritsen, cand. mag. Oplysningsforbundet DEO. Efterfølgende var der oplæg om holdningen til patentdomstolen fra Per Clausen folketingsmedlem for Enhedslisten og Jan Simonsen, patentagent hos patentbureauet Inspicos A/S. Mødet var velbesøgt, primært af medlemmer fra Vanløse, men også fra Brønshøj og Rødovre og enkelte ikke-medlemmer.

Valgresultat

Folkebevægelsen mod EU fik sammenlignet med valget i 2009 en lille fremgang på 0,2 % i Brønshøjkredsen, som Vanløse hører under. I 3 ud af 4 valgsteder i bydelen fik Folkebevægelsen mod EU en lille fremgang.

Andre aktiviteter

I løbet af året har vi foretaget i alt 8 gadeuddelinger som lå i forbindelse med valgkampen, 1 pubcrawl, en sommerfest og et julehyggearrangement. I forbindelse med sommerfest blev der holdt en byvandring inden, som var en god start på sommerfesten.
• Plakatophængning – 2. maj
• Mandag d. 12. maj: Uddeling Flintholm Station kl. 7-9
• Tirsdag d. 13. maj: Uddeling Islev Station Kl. 7-9
• Onsdag d. 14. maj: Uddeling Jyllingvej Station kl. 7-9
• Torsdag d. 15. maj: Uddeling Grøndal Station kl. 7-9
• Mandag d. 19. maj: Uddeling Vanløse Station 17-19
• Torsdag d. 22. maj: Uddeling ved Super Brugsen Ålekistevej kl. 17-19
• Fredag d. 23. maj: Uddeling Flintholm Station kl 7-9 og Vanløse Station kl. 16-18
• Lørdag d. 24. maj: Uddeling Vanløse Torv kl. 14-17
• Pubcrawl – 20. juni
• Sommerfest – 5. september
• Julehygge – 27. november

Kommunikation
Der er udsendt 17 nyhedsbreve til medlemmerne. Til medlemmer, der ikke har oplyst deres mail, sendes alene generalforsamlingsindkaldelse. På http://vanlose.enhedslisten.dk kan man holde sig orienteret om afdelingens aktiviteter. Vi har også en Facebook-profil

Københavnsbestyrelsen
Vanløse afdelingen har haft en afdelingsvalgt repræsentant i Københavnsbestyrelsen, Lars Hedegaard Nielsen. Morten Vestergaard har været suppleant og har også deltaget i hovedparten af møderne i bestyrelsen. Emnerne fra møderne i Københavnsbestyrelsen har været taget op på AU-møderne, så vi på den måde har fået en kort ajourføring i og kontakt til hvad der foregår i resten af byen.

Arbejdsudvalget
Til generalforsamlingen blev der valgt et arbejdsudvalg bestående af: Morten Vestergaard, Steen Eskildsen, Rikke Fitzner, Asger Romme Andersen og Lars Nielsen. Arbejdsudvalget konstituerede sig således at Lars er blevet kontaktperson og Steen kasserer. I foråret trak Rikke sig fra arbejdsudvalget og i slutningen af efteråret har Asger måtte bruge mindre energi og tid på AU-arbejdet på grund af en familieforøgelse.
Medlemssituationen

Medlemmerne
Ved den stiftende generalforsamling var der 134 medlemmer af Enhedslisten Vanløse. Den 12/2 2014 var vi også 133 medlemmer. Det er en lille tilbagegang på 1 medlem. Disse tal dækker over, at der i løbet af året er ind- og udmeldelser i løbet af året. Tilbagegange er en generel tendens som vi ser i hele København.

Kønsfordeling: afdelingen bestod i den 12. februar 2015 af 58 ( 43,1 %) kvinder og 75 mænd (56,9 %). I januar 2014 bestod Enhedslisten Brønshøj Vanløse af 142 (47,3 %) kvinder og 158 (52,7 %) mænd.

Lokaludvalgene

Enhedslisten har været repræsenteret i Vanløse Lokaludvalg af Steen Eskildsen. Som suppleanter har vi haft Nasir Mahmood  (1. suppleant) og Robert Refby (2. suppleant).