Beretning for Vanløse Lokaludvalg 2014

Nye folk til det nye lokaludvalg.
I februar måned var der valg til en ny periode i Lokaludvalgene og meget af arbejdet har i foråret ligget i at udforme information om og retningslinjer for det nye lokaludvalg, der følger en 4 årig periode parallel med BR; dog med begyndelse i marts. De forrige lokaludvalg har bestået af 7 repræsentanter fra partierne i BR og 16 rep. fra lokale foreninger/organisationer, men med resultatet af KV13 blev balancen tippet til 8/15 med LAs indtræden i BR og en rep. fra de lokale foreninger skulle altså skæres fra. Så “slemt” gik det dog ikke, da netop LA frasagde sig deres plads i samtlige Lokaludvalg.

Det er stadigt et generelt problem for lokaludvalgene, at vi “lever lidt skjult” trods udgivelser og uddeling af materialer, annoncer i lokalaviserne og forskellige arrangementer af kulturelle eller oplysende art. Dette gør, at det stadig er en (for) lille kreds af mennesker, der udfører arbejdet i Vanløse Lokaludvalg, samt at man ikke i tilstrækkelig grad er nået ud til borgerne i lokalområdet, således at man slet ikke har fået udnyttet det potentiale som lokaludvalgene oprindeligt var tiltænkt. Et andet problem med “et lille” lokaludvalg er, at de arrangementer mm.vi selv står for, “hænger” på meget få personer, hvilket gør afviklingerne af dem sårbare.

De vigtigste opgaver for et lokaludvalg er:
At svarer på høringer fra Københavns Kommune (borgerinddragelse). I 2014 har VL svaret på 7 høringer.
At behandle henvendelser fra bydelens borgere.
At diskutere planer og begivenheder i bydelen.
At fordele penge til både interne og eksterne lokale arrangementer. Der er givet støtte til i alt 39 eksterne projekter og arrangementer.

Vanløse Lokaludvalgs arbejde og projekter.
I VL har vi arbejdet med flere projekter, hvoraf flere har løbet over flere år og vil fortsætte flere år frem. Nogle eksempler på det vi har arbejdet med er:
Lønstrupvej: Mellem Hyltebjerg og Vanløse skoler ligger en del af Lønstrupvej, som BR (i 2006) har ønsket lukket for (bil)trafik for at skabe en bedre sammenhæng mellem de to skoler. Projektet har drejet sig om dels hvad selve arealet skulle laves om til og dels at gøre det uden at ligge hindringer i vejen for andre, især Den gamle Hyltebjerghal (handicapkørsel mv.). Projektet er nu kommet i gang og forvendtes, at være færdigt i efteråret 2015.
BR har vedtaget et stort projekt om at få Harrestrup Å til at minde om det løb den havde før i tiden. Det involverer flere kommuner og Københavnske bydele. For Vanløses vedkommende betyder det, at åen skal slynge sig ind over selve Damhusengen. Projektet kommer til i alt til at koste ca. 120 mill. og indeholder meget godt. Den indeholder også lidt skidt i form af VIFs baneforhold forringes og “midterstykket”, der har ligget uforstyrret i et par 100 år, hvilket er ret ualmindeligt for arealer i København, nu opgraves og med de særegene plantearter. VL har udarbejdet og indsendt et alternativt (og billigere) forslag til KK og projektets Vanløse-del er nu udskudt i 2 år. Projektet kan endvidere blive radikalt ændret pga. den i 2013 udgivet skybrudsplanskonkretisering. Skybrudsplanskonkretiseringen for København Vest og udpeger arealer i København, hvor man kan søge for at lede regnvandet hen ved de skybrud, som man må frygte bliver hyppigere fremover. I Vanløse drejer det sig om faskiner og forsinkningsbassiner (midlertidige søer om man vil) i de grønne arealer vi jo har. Konkretiseringen af planen kan altså gøre at Harrestrup-projektet skal revideres kraftigt. I skybrudsplanskonkretiseringen foreslås, at en del af søen mod Peter Bangs vej/Roskildevej omdannes til park under normale forhold, men som det accepteres at stå under vand ved unormale vejrforhold (skybrud ol.). Planen er en del af Københavns 2025-plan og der vil sandsynligvis komme mange og store ændringer undervejs.
Tryghedsplan: På trods af det det måske lyder mærkeligt, at tale om utryghed i Københavns tryggeste bydel har vi fået nogle henvendelser især fra børn og unge i bydelen. VL har arrangeret seminarer og været rundt i Vanløse for at se på “mørke og uhyggelige” steder. VL kan selvsagt ikke lege politiet, men kan overfor KK bemærke områder hvor forholdene kan forbedres (mere lys om aften mm.).
Dog er bydelen plaget af en del indbrud i især villaer og VL har sammen med politiet arrangeret offentlige møder og uddelinger af materialer.

Alle VLs referater og aktiviteter for 2014 kan ses på: http://www.vanloeselokaludvalg.kk.dk/ . Her kan man også følge med hvad der sker fremover og meget, meget mere.

Vanløse Lokaludvalgs interne arrangementer.
VL har endvidere arrangeret flere kulturelle og netværksskabende arrangementer i 2014, hvoraf mange efterhånden er årligt tilbagevendende begivenheder i lokalområdet:

Hold Vanløse Ren (med de lokale skoler),
Damhustræf (med hovedvægt på natur),
Musik på Engen (med invitation til lokale foreninger – især de politiske partier),
Vanløse på den anden ende,
Eid&Meet (i samarbejde med forskellige indvandregrupper),
Gæstebud (Julearrangement hovedsagelig for ensomme og hjemløse)
m. fl.