Hey, Dybvad. Byg dine almene boliger på Fengergrunden

Charlotte Lund
Line Barfod

Hey, Dybvad. Byg dine almene boliger på Fengergrunden. Det skriver Line Barfod og Charlotte Lund, begge kandidater til BR-valget, i Vanløse Liv, og fortsætter: Fengergrunden står i dag som en skamstøtte over, at det private ejendomsmarked ikke formår at løse den her opgave. Lad os købe Fenger ud af Fengergrunden og bygge noget, vi rent faktisk har brug for.

Læs indlægget i VanløseLiv

Og læs hele teksten her:

Hey, Dybvad. Byg dine almene boliger på Fengergrunden

Fenger-grunden

I regeringens nye boligudspil står der blandes andet at de, vil forsøge at “der oprettes en særlig ansøgningspulje på 1 milliard kroner, der skal gøre det muligt for almene boligorganisationer at købe private udlejningsboliger og omdanne dem til almene boliger”

Så hvorfor dog ikke starte i Vanløse? Fengergrunden står i dag som en skamstøtte over, at det private ejendomsmarked ikke formår at løse den her opgave. Lad os købe Fenger ud af Fengergrunden og bygge noget, vi rent faktisk har brug for.

Så hvorfor ikke, med regeringens nye pulje i hånden, at se om grunden kan tilbagekøbes med henblik på at bygge almene boliger – gerne tilbagetrukket så der kan blive plads til en grøn forlængelse af Frode Jakobsens Plads.

København mangler billige boliger, boligministeren mangler plads til at bygge på og Vanløse mangler en ordentlig plan for for Fengergrunden. En almen og grøn løsning for hullet i jorden kunne være en del af løsningen for alle.

Læs også:
Vild med Vanløse: Kommunen skal købe Fenger-grunden
Vild med Vanløse: Den tomme Fenger-grund – en forfejlet lokalplan
Boliger til mennesker – ikke spekulanter Enhedslisten Københavns boligpolitiske udspil oktober 2021